Maar… wat eet je dan?

Ik weet niet hoe het komt – en het maakt me niet zoveel meer uit – maar ik word van veel dingen ziek, zwak en misselijk. Ik heb ondervonden dat zuivel, veel E-nummers, suiker en graansoorten mijn humeur en energiepeil geen goed doen. Met name brood is één bak ellende. Ik probeer deze dingen vaak te vermijden, maar dan loop je meteen tegen een lunchuitdaging aan. Probeer nuchtere Hollanders, broodeters bij uitstek, maar eens te vertellen dat je geen brood eet.

 photo 1_IMG_0264_zps14575a14.jpg

Ik heb boeken met recepten voor Japanse bento’s, boeken over Paleo, boeken van Amber Albarda en ga zo maar door. Eén van mijn grootste bezwaren is vaak; leuk die gerechten als lunch, maar als ik op mijn werk zit is een soep/warme maaltijd toch niet altijd even makkelijk. En niet alles is even smakelijk om koud te eten, als je niet op een kantoor werkt of geen magnetron tot je beschikking hebt. Het is dus een hele zoektocht geweest, maar momenteel combineer ik van alles. Recepten voor de Japanse bento (want; vaak bedoeld om koud te eten), en de gemakkelijke werklunch van Amber Albarda is ook een goede inspiratie bron. (Lees hier )

Het kost wat werk, maar als je zoals ik vandaag een heleboel dingen voorbereid ben je relatief vlot klaar op de avond zelf.

Suggesties om vooraf te koken:
Rijst, couscous koken (eventueel)
Bonen of andere peulvruchten koken
Kip of zalm grillen
Falafel klaarmaken, invriezen en per portie bereiden op de avond vooraf
Omelet maken, eventueel in muffinvormpjes en invriezen.

Vers uit de koelkast op de avond zelf:
Groenten om te stomen. Broccoli, edamame, sperziebonen, wortel, etc.
Groenten om rauw te eten. Komkommer, radijs, tomaat, bleekselderij, etc.

Handig als voorraad:
Blikjes mais, bonen, vis, kikkererwten, linzen.

En zo ziet mijn lunch van morgen er dus uit:

Verder kun je je lunch aanvullen met noten, fruit, of maak bijvoorbeeld eens zelf hummus om je falafel of rauwe groenten in te dippen. Aan een volle bento, en die op de foto is redelijk fors, heb ik soms niet eens genoeg tijdens de lunch. Ik heb altijd nog extra groenten, fruit, noten of bijvoorbeeld rijstwafels mee.

Geef een reactie

