Havermoutontbijtjes

 photo null.jpg

Mijn vader maakte vaak tussen de middag havermoutpap voor ons. Toen met melk, suiker en boter. En bij mijn opa en oma en ook bij mijn ouders thuis werd ook met havermout vaak zelfgemaakte ‘muesli’ gemaakt.

In mijn zoektocht naar broodvervangers begon ik hier weer opnieuw mee, en merkte hoe havermout vult!
Erg handig omdat ik ’s morgens weinig naar binnen krijg en daarom vaak de hele ochtend blijf eten.

Twee ontbijtjes die ik met jullie wil delen:

Havermoutpap
Heel simpel, volg de aanwijzing op de verpakking. Ik maak dit met water, maar je kunt ook gewone melk, rijstmelk, soyamelk, amandelmelk, etc. gebruiken.
Ik vind amandelmelk erg duur, en rijstmelk naar niks smaken. Soya ben ik geen fan van… Dus vandaar met water!
Met gewone melk is het wat smaakvoller, maar ik probeer zuivel te vermijden/minderen.

Ik breng 250 ml water met 6-7 eetlepels havermout aan de kook, dus direct samen in de pan. Als het kookt draai ik het vuur terug, en voeg ik een handvol bevroren bosbessen toe. Nog even doorpruttelen en klaar!
Door de bosbessen hoef ik verder geen enkele zoetstof of boter toe te voegen.

Tip: Een grotere hoeveelheid bewaren in de koelkast. ’s Ochtends wat in een bakje scheppen en opwarmen!

Havermoutontbijt/muesli
Zet ’s avonds een klein bakje havermout in de week. In water, of in versgeperst sinaasappelsap. Eventueel rozijnen mee laten weken.
Voeg de volgende ochtend vers en/of gedroogd fruit toe en een handje noten. De hoeveelheden en smaken is iets wat je zelf kunt uitvogelen, net wat je lekker vind!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: