Weer iets leuks gevonden!

Gezien ik per 1 maart start met een nieuwe baan (waar ik een stukje verder voor moet gaan reizen), ben ik weer druk op zoek geweest naar wat recepten.

Een bestelling bij een glutenvrije webshop en wat sites verder heb ik toch weer wat nieuwe ontbijtreceptjes gevonden die ik aan mijn bewaarlijstje toevoeg.

Allereerst muffins die er wel erg goed uitzien, eerdere muffinpogingen vond ik veel te ei-ig en was ik na twee dagen goed zat.

Paleo Breakfast Muffins: The Autumn/Winter Edition.

En dan ga ik zo meteen met het laatste restje rijstmeel/rijstmelk wat pannenkoeken bakken. Ik heb flink appels ingeslagen bij onze toko laatst, ik denk dat dat ook wel een goed ontbijtje kan worden. Zondags bakken, ’s ochtends opwarmen. Moet lukken, toch?

Advertenties

Maar… wat eet je dan?

Ik weet niet hoe het komt – en het maakt me niet zoveel meer uit – maar ik word van veel dingen ziek, zwak en misselijk. Ik heb ondervonden dat zuivel, veel E-nummers, suiker en graansoorten mijn humeur en energiepeil geen goed doen. Met name brood is één bak ellende. Ik probeer deze dingen vaak te vermijden, maar dan loop je meteen tegen een lunchuitdaging aan. Probeer nuchtere Hollanders, broodeters bij uitstek, maar eens te vertellen dat je geen brood eet.

 photo 1_IMG_0264_zps14575a14.jpg

Lees verder

Havermoutontbijtjes

 photo null.jpg

Mijn vader maakte vaak tussen de middag havermoutpap voor ons. Toen met melk, suiker en boter. En bij mijn opa en oma en ook bij mijn ouders thuis werd ook met havermout vaak zelfgemaakte ‘muesli’ gemaakt.

In mijn zoektocht naar broodvervangers begon ik hier weer opnieuw mee, en merkte hoe havermout vult!
Erg handig omdat ik ’s morgens weinig naar binnen krijg en daarom vaak de hele ochtend blijf eten.

Twee ontbijtjes die ik met jullie wil delen:

Havermoutpap
Heel simpel, volg de aanwijzing op de verpakking. Ik maak dit met water, maar je kunt ook gewone melk, rijstmelk, soyamelk, amandelmelk, etc. gebruiken.
Ik vind amandelmelk erg duur, en rijstmelk naar niks smaken. Soya ben ik geen fan van… Dus vandaar met water!
Met gewone melk is het wat smaakvoller, maar ik probeer zuivel te vermijden/minderen.

Ik breng 250 ml water met 6-7 eetlepels havermout aan de kook, dus direct samen in de pan. Als het kookt draai ik het vuur terug, en voeg ik een handvol bevroren bosbessen toe. Nog even doorpruttelen en klaar!
Door de bosbessen hoef ik verder geen enkele zoetstof of boter toe te voegen.

Tip: Een grotere hoeveelheid bewaren in de koelkast. ’s Ochtends wat in een bakje scheppen en opwarmen!

Havermoutontbijt/muesli
Zet ’s avonds een klein bakje havermout in de week. In water, of in versgeperst sinaasappelsap. Eventueel rozijnen mee laten weken.
Voeg de volgende ochtend vers en/of gedroogd fruit toe en een handje noten. De hoeveelheden en smaken is iets wat je zelf kunt uitvogelen, net wat je lekker vind!

Notenrepen

Notenrepen

Een handig receptje wat ik graag wil delen…

Ik heb deze notenrepen vaak gemaakt, en het is eigenlijk een combinatie van verschillende recepten die ik ooit eens op internet las.

Het mengsel kun je helemaal zelf verzinnen. Zaden, gedroogd fruit, notensoorten, bedenk iets lekkers!

Ik heb deze repen met een mengsel gemaakt van ongeveer 500 gram mengsel van: walnoten, amandelen, hazelnoten, pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaadjes. Ik heb ongeveer 1 a 2 eetlepels honing gebruikt. Dit is elke keer weer een beetje proberen.

Oven voorverwarmen op 175 graden C.
Ik hak het mengsel iets fijn, dit kan zo grof als je zelf lekker vind, en verwarm het in een pannetje met de honing. De honing verdeelt zich dan iets makkelijker. Als je er net aan een beetje mee kunt ‘metselen’ is het goed, er moet ook weer niet teveel honing inzitten omdat de repen dan plakkerig blijven. Evengoed lekker, maar wat rommeliger op je werk ;)

Het mengsel op bakpapier scheppen, of in een brownievorm. Gezien het mengsel redelijk stevig moet zijn kan je het ook prima in een plak vormen op bakpapier.

Bak 10 minuten in de oven. Snijd eventueel de repen voor, dit maakt het makkelijker te verdelen als het mengsel hard is. Dan nog een minuut of 5-10 in de oven. Laten afkoelen, en eet smakelijk!

Erg lekker als tussendoortje, maar ook als onderdeel van je lunch of ontbijt!